Salah Tak Jika Kita Menghargai Orang?

Posted by ariffudin On Thursday, August 26, 2010 0 comments



Assalamualaikum w.b.t....
Lame tak jenguk blog ni....fuhhh..fuuhhh...berhabuk la...hehehe...

Dah masuk Hari ke 17...kebetulan Nuzul Al-Quran Qareemm....
Entri kali ni nk cerita mengenai ape yang kita dapat JIKA KITA MENGHARGAI ORANG LAIN!

Saja nak berkongsi cerita...

Ketika sedang menjalankan kursus team building disebuah sekolah..tiba² ada seorang pelajar bangun dan bertanyakan kepada aku...

"Cikgu..kenapa semasa LDK sebentar tadi kami beriya mengejar matlamat kami...nak dapatkan kemenagan..tetapi,apabila sahaja kami balik ke sekolah, lain pulak yang jadi...Pengawas, dengan pengawas nya..Pengawas Pusat sumber dengan pengawas pusat sumbernya..masing² tetap dengan cara masing²...mengapa jadi begitu?ape penyelesaian nya?" tanya seorang pelajar kepada aku....

Seluruh mata tertumpu ke arah aku...hmmm..aku ni bukan la pakar sangat..cuma aku hadir di situ nak berkongsi pengalaman ape yang aku ada...namun aku gagahi jua...

Saya tersenyum mendengar soalan tersebut sambil menayangkan muka keyakinan saya..saya cuba untuk menjadi trainer yang terbaik..namun..apekah jalan penyelesaian nya?

“Ok. Satu soalan yang bagus. Ada sesiapa ingin berkongsi pandangan tentang perkara ini?” soal aku kepada semua peserta yang hadir.

“Pada pendapat saya, dalam LDK tadi setiap orang mahukan kumpulannya menang. Tidak kisah siapa yang menyumbang kearah itu, mereka tetap akan mendapat kemenangan tersebut.” Seorang peserta memberikan pandangan.

“Ada pendapat yang lain lagi?”


“Mungkin saya boleh huraikan sedikit lagi pendapat kawan tadi. Dalam LDK, kita berkongsi matlamat yang sama. Jika kumpulan kita yang menang, maka reward akan dikongsikan bersama…” kata seorang lagi peserta.

“Tapi apabila masuk dalam konteks persekolahan, kita tidak nampak reward yang akan dikongsi bersama. Jika disiplin terkawal, maka pengawas sahaja yang akan mendapat pujian. Tetapi jika tidak kerana kami iaitu pelajar² biasa ni mengikut arahan, disiplin pon tak terkawal. Seolah-olah kami tak menyumbang apa².” ujarnya.




"Ya..tepat sekali..Penyelesaiannya ialah PENGHARGAAN"




Semua orang perlukan penghargaan..


Sebenarnya inilah yang perlu diberi perhatian oleh pemimpin (leader). Ini bukan isu berkira atau tidak. Orang yang berusaha bersungguh-sungguh merupakan tulang belakang kepada sesebuah organisasi dan semestinya mereka harus diberi penghargaan.

Jika tidak, mereka tidak nampak apa sebabnya kerja tersebut perlu dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Mungkin inilah yang menyebabkan sesuatu team-work gagal mencapai hasil yang diharapkan.



Kepimpinan Nabi Muhammad

“Setiap daripada kamu adalah pemimpin. Dan kelak kamu akan dipertanggungjawabkan atas setiap apa yang kamu pimpin.” –Nabi Muhammad SAW-

Kepimpinan dalam diri Nabi Muhammad telah dilatih sejak beliau kecil lagi. Sewaktu kecil, beliau menjadi pengembala kambing yang menguruskan ratusan kambing setiap hari. Kambing merupakan binatang yang banyak ragam. Salah kawalan mungkin menyebabkan kambing tersebut bertindak liar.

Beliau sangat tahu mana satu kambing yang sakit, mana satu kambing besar kepala dan mana satu kambing yang sedang berahi. Mengembala kambing merupakan salah satu alat bantu mengajar terbaik buat Nabi Muhammad.

Dari situ kepimpinan beliau dibentuk secara perlahan-lahan. Beliau mengenali para sahabat dengan begitu rapat. Beliau tahu mana sahabat yang boleh dilantik sebagai ketua atau pemimpin, mana sahabat yang boleh memimpin angkatan tentera, mana sahabat yang boleh menjadi perancang strategi dan mana sahabat yang boleh jadi motivator.

Nabi Muhammad juga memberi penghargaan kepada sahabat-sahabat beliau. Sama ada dalam bentuk pujian mahu pun benda.

Sebagai pemimpin, hargailah anak buah anda walau pun sebesar zarah sumbangannya..Tak rugi bukan?malah anda akan lebih mendapat keuntungan apabila anak buah anda bersama-sama anda untuk mengejar matlamat.



UNTUNG KAN??

0 comments:

Post a Comment