Berapa banyak anda dah labur?? [PANAS]

Posted by ariffudin On Monday, August 2, 2010 0 comments


Anda mungkin boleh bina sebuah rumah yang besar, tetapi akhirnya ia boleh repas(usang) juga. Anda mungkin boleh bina karier yang baik, tetapi lama-lama karier tersebut akan berakhir juga. Anda mungkin sihat hari ini, tetapi belum tentu esok-esok masih sihat lagi.

Ramai orang invest dalam perkara-perkara sebegini, tetapi yang pasti semuanya bersifat sementara. Jadi, apakah perkara yang kita boleh invest yang boleh tahan lama? Inilah yang akan saya bincangkan dalam entri kali ini.

Pernah berlaku satu kerugian besar dalam salah satu syarikat komputer terbesar, DELL. Kerugian tersebut berlaku kerana berlaku kesilapan seorang stafnya dalam membuat satu keputusan yang melibatkan risiko yang cukup tinggi. Dell terus memanggil pekerja tersebut ke biliknya.

Dengan perasaan takut untuk dibuang kerja, pekerja tersebut melangkah masuk ke bilik Dell. Tetapi apa yang berlaku sebaliknya. Dell tidak membuang pekerja tersebut.

“Kenapa perlu saya pecat kamu sedangkan saya telah melaburkan berjuta wang untuk memberikan satu pengalaman kegagalan kepada seorang pekerja.”


Apa yang mereka dapat?

Syarikat-syarikat pembuatan di Jepun memberikan kursus-kursus percuma kepada pembekal komponen produk-produk yang mereka keluarkan bagi memastikan komponen yang dibekalkan menepati spesifikasi.

Mereka menginginkan kualiti yang terbaik diterima oleh pelanggan. Jika di bahagian production sahaja yang baik, tetapi di bahagian jualannya sangat mengecewakan orang mungkin syarikat tersebut yang akan mendapat nama buruk.

Pulangan yang anda dapat bergantung kepada apa yang anda invest

Dari konteks Islam

Islam pun turut mengajar tentang konsep pelaburan seperti ini. Apabila seorang muslim itu mati, salah satu perkara yang boleh memberikan pulangan iaitu pahala kepadanya adalah ilmu yang diajarkan dan diwarisi oleh orang lain.

Ilmu yang anda invest itulah yang akan memberi pulangan kepada anda nanti.

Hurmmm. Semakin banyak anak anda, maka itu adalah satu pelaburan besar untuk anda. Sama ada ia menjadi satu pelaburan yang baik(anak menjadi soleh/solehah) atau menjadi satu pelaburan yang buruk(anak banyak buat benda haram).

Samalah seperti dunia pelaburan lain. Anda sendiri yang perlu jaga pelaburan anda tersebut. Salah jaga atau main biarkan sahaja, buruk padahnya.

Teringat kata-kata seorang jutawan dalam sebuah bengkel keusahawanan yang disponsor olehnya.

“Bengkel ini bukan percuma. Saya tetap dapat sesuatu daripadanya. Tiada benda yang percuma di dunia ini. Semuanya berbayar.”


p/s Teringat daku kepada permainan XY Game..banyak kesannya...~peace~

0 comments:

Post a Comment