Emak: Imannn!!.Balik.mane kau nak pegi?

Posted by ariffudin On Friday, July 30, 2010 0 comments



"Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih"


Hmmm…lama juga tak update blog ni..nak cerita pasal ape ek?entri kali ni aku nak cerita mengenai iman…ape itu iman??


“Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertakwa,” – petikan lirik lagu Iman Mutiara dendangan Raihan ini pernah menjadi tanda tanya dalam hati saya semasa mula-mula mendengarnya lebih sepuluh tahun yang lalu.


Setelah tahun-tahun berikutnya dilalui, baru saya benar-benar mengerti maksud lirik ini.
Tidak semestinya bapa seorang yang beriman, anaknya mesti beriman juga.


Anak ustaz, anak imam, anak orang alim tidak semestinya berakhlak mulia. Sedangkan anak perompak, tidak semestinya berhati jahat lagi hina.
Persekitaran memainkan peranan yang penting dalam membentuk akhlak dan keperibadian insan yang mulia. Justeru, wajarkah ibu bapa dijadikan pesalah No. 1 dalam keruntuhan moral remaja masa kini?


Di sekeliling, kerap kali saya bertemu dengan kanak-kanak sekolah rendah yang bukan main lancang mulutnya mencarut. Faktor?
1. Memang ibu bapa, abang dan kakaknya kuat mencarut.
2. Bergaul dengan rakan-rakan di sekolah yang kuat mencarut.
Ada di antara mereka ini yang ibu bapanya berusaha untuk tidak mengeluarkan kata-kata kesat hatta ‘bodoh’ sekali pun di hadapan mereka kerana tidak mahu mereka terpengaruh. Tetapi setelah pulang dari taska, tadika atau sekolah, sudah mula pandai sendiri mengucapkan kata-kata kesat.
Selain didikan longgar ibu bapa, persekitaran yang tidak sihat, media juga sering dikaitkan sebagai punca keruntuhan moral remaja masa kini.


Madonna, primadona kontroversi penganut Kabbalah mengharamkan anak-anaknya menonton televisyen kerana tidak mahu mereka terpengaruh dengan unsur negatif yang sering dipaparkan di layar kaca itu.


Rancangan yang memaparkan jenayah, katanya untuk memberikan kesedaran kepada penonton; sebaliknya dilihat seakan-akan mengajar penonton cara untuk melakukan jenayah.
Langkah-langkah pencuri profesional, merempit, mengambil dadah – ditunjukkan dengan jelas, sehingga boleh dicontohi. Letaklah tulisan ‘Do Not Try This At Home’ — konon — bukankah yang terlarang itu godaan? Kalau mereka try that at home, adakah penerbit rancangan itu peduli?
Justeru, bagaimanakah cara yang paling berkesan untuk menangani dan mengelakkan keruntuhan moral ini daripada terus berlaku?


Jawapannya mudah: Iman yang kukuh.


Pelaksanaannya?


Ingin saya bercerita. Semasa saya bersekolah, dalam subjek Agama Islam, saya diajar mengenai syahadah, Rukun Iman dan Rukun Islam.


[ Semasa sekolah rendah, saya sangka ustazah sebutkan 'dua kali masyahadah'. Rupanya 'dua kalimah syahadah']


Pada waktu itu, apa yang saya tahu, orang yang mengucapkan dua kalimah syahadah akan jadi orang Islam.
Orang Islam mesti sembahyang 5 waktu, berpuasa di bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji jika mampu.


Rukun Iman enam perkara, percaya kepada Allah, para malaikat, Nabi dan Rasul, empat kitab suci, hari akhirat serta qada’ dan qadar.


Semua ini dihafal, dihafal dan dihafal.
Berapa ramaikah anak-anak kita yang faham sebenar-benarnya apa itu iman, islam dan ihsan?
Saya ingin mencadangkan bahawa faktor ketidakfahaman inilah yang sebenarnya mengakibatkan keruntuhan moral di kalangan remaja.


Kenapa tidak faham? Kerana ibu bapanya tidak faham, silibus pelajarannya tidak memahamkan sebaiknya dan masyarakat sekeliling lebih gemar buat-buat tidak memahami.


Rukun Iman yang pertama ialah kepercayaan kepada Allah. Sama dengan Rukunegara pertama – Kepercayaan kepada Tuhan – juga sekadar hafalan.


Jika benar percaya kepada Allah, sudah tentu percaya dengan kekuasaanNya. Sudah tentu percaya dengan semua yang diciptakanNya. Sudah tentu percaya Dia melihat, walaupun kita tidak melihatNya.


Jika benar percaya kepada malaikat, sudah tentu percaya dengan apa yang dicatatkan oleh Raqib dan Atid setiap saat kerana mereka sentiasa berada di sisi. Sudah tentu percaya dengan Munkar dan Nakir yang bakal menyoal-siasat di kubur. Sudah tentu percaya dengan Jibrail yang menurunkan wahyu, apatah lagi Izrail yang sentiasa dalam mode: stand by untuk mencabut nyawa kita.


Jika benar percaya kepada Nabi dan Rasul, sudah tentu percaya bahawa sunnah Rasul itu yang terbaik. Kata-kata yang disampaikan oleh mereka adalah benar. Sudah tentu iktibar diambil daripada setiap kisah yang diceritakan mengenai kederhakaan kaum mereka beribu tahun yang lalu dan apa balasan yang sudah pun Allah beri kepada kaum itu.


Jika benar percaya kepada kitab suci yang diturunkan, sudah tentu percaya bahawa isi kandungannya adalah benar. Sudah tentu percaya bahawa setiap kisah di dalamnya benar-benar berlaku. Sudah tentu percaya proses penurunan wahyu itu melibatkan malaikat Jibrail dan Rasul. Sudah tentu percaya lantas berpegang teguh kepada hukum hakam yang sudah Allah tentukan di dalamnya.


Jika benar percaya kepada hari akhirat, sudah tentu percaya dengan tanda-tanda kiamat sudah dekat yang telah diperlihatkan. Sudah tentu percaya bahawa kita perlu kumpulkan bekal pahala sebanyak mungkin untuk berada dalam golongan selamat di sana. Sudah tentu percaya dengan syurga untuk orang baik dan neraka bagi yang jahat. Sudah tentu percaya dengan nikmat syurga dan azab neraka. Sudah tentu percaya dengan Israfil sang peniup sangkakala serta Ridhwan dan Malik, sang malaikat penjaga.


Jika benar percaya kepada qada dan qadar (takdir / ketentuan), maka sudah tentulah tidak pernah sekali pun menyesali perjalanan hidup yang pahit. Sudah tentu hati sentiasa redha yang yakin dengan segala apa yang diperolehi di dunia ini – baik atau buruk – punyai sebab dan hikmah. Sudah tentu tidak pernah sekali pun merungut-rungut dengan kesusahan yang menimpa. Sudah tentu tidak menjadikan ‘kesempitan hidup’ dan ‘rasa tidak bahagia’ sebagai alasan untuk mungkar.
Jika benar percaya kepada kesemua enam perkara yang disebutkan di atas, maka sudah tentu tidak sekelumit pun muncul rasa tergamak untuk melakukan kemungkaran.


Penerangan yang jelas kepada anak-anak ini mengenai apakah sebenarnya maksud Rukun Iman diperlukan. Baik daripada ibu bapa, guru mahupun masyarakat termasuk media, tanggungjawab ini wajib digalas bersama.


Sama ada berani atau tidak, tepuklah dada, tanyalah iman di hati kita sendiri.


Wallahu alam.




0 comments:

Post a Comment