"Kadang² berkelah pon seronok jugak..."
Terdetik dalam hati ku...


Untuk entri kali ini aku nak menceritakan mengenai bestnyer berkelah...!

Disuatu pagi yang indah aku pon bersiap nak pegi berkelah dipinggi ibu kota..Turut serta, kawan2 aku yang same2 nak join aku berkelah...

"Ala..hujung minggu..ape ade hal.."
kita enjoy la puas2...jangan ada sapa nak kacau...heheheheheh

Pagi tu,aku bangun solat subuh....lepas tu aku pon bersiap2 nak ke tempat aku dan kawan2 ku berkumpul...lepas sahaja siap..aku berjumpa dengan mak aku..

"Mintak izin mak..budin (nama panggilan)..pegi dulu yer.."
aku tatap wajah mak aku...aku salam dan cium tangan mak aku...

"Pegi tu elok2...jangan nak sronok sangat...jaga tingkah laku"
Pesan mak aku...
macam ni la sifat ibu kita...sentiasa nak yg terbaik utk kita...

"Ayah dah pegi masjid ke mak?"

"Aah...awal lagi dia pegi..pagi ni ade orang buat Qiamulail.."

"Kirim salam ayah yer mak..."balas aku....

Aku pon pergi meniggalkan mak aku..utk ke tempat berkumpul...
maka, berluncurlah Proton Persona 1.6 WSL ****.......Sampai je ke tempat berkumpul..semua orang telah menuggu ku...

Air Terjun Sg Chilling

Sampai jer kat kawasan perkelahan...kami telah bersiap² utk buat barbeque...wahhhhh..teruja nya....apabila makanan telah terhidang,ape lagi???...makaaannnnnnnnnn!!

Bllllurrrrppppp!..Alhamdulillah..kenyang sungguh....Sedap ayam panggang td...dimakan pula dgn Mihun goreng..cili sos...HmmmMMmmM...sungguh menikam kalbu......

Mandi-Manda

Selepas tu kami buat keputusan untuk mandi plak...wahhh...ini part paling teruja..selepas mandi2...terasa penat plak badan ni..Penat + Kenyang...korang pikir la ape yang patut aku buat?...aku pon cari la port...elok je aku melabuhkan punggung kat atas batu tu.....tiba2.....

Kecemasan..!..hah.!! ape yang berlaku??

tiba²....
"balikkkkkk....balikkkkkkkk...balikkkk" kata Amin....

"Wei..apsal??.."tanya aku...

"kau tak nampak ke dah gelap tu...jom balik...nanti kepala air turun".....

aku bergegas siap..cepat2 kemas...trus menghidupkan enjin kereta....sambil tu aku periksa handphone aku...
"huhhh...dah habis rupanya bateri handphone aku..."
kemudian aku dan rakan² pon pulang....dengan selamat...tetapi..masih terngiang-ngiang teriakan amin...seolah-olah macam lah bahaya sangat....(aku tertawa berseorangan...)

Setiba dirumah..!

"Eh,apsal ramai ni??kenapa kereta abang2 dan kakak aku ade dekat rumah???"
bisik hati ku....

Apsal kau off handphone kau???...buang je la handphone kau!!!!"
Teriak abang sulung ku...

"Apsal pulak ni???..ape dah jadi"

"Kau masuk la kerumah dulu" jawab abang aku sambil menekup kepalanya.....

"MAKKKKKKKKK!!!!!!!" Jerit aku.....

Kenapa ni??....belum puas aku menatap wajah mak...macam mana boleh jadi macam ni,aku tak nak tau...tapi kenapa ini terjadi????

"Ya Allah...ampunilah dosa² ibu ku..Engkau sayangi lah dia seperti mana dia menyayangi aku sewaktu aku masih kecil.."doaku ditepi jasab mak aku yang tidak bergerak lagi.....

aku tak dapat mengawal tahap kesedihan aku...keluar semua airmata aku yang selama ini agak sukar hendak dia curahkan...ibu ku pergi meniggalkan ku sendiri....Aku merenung jauh,..bagaimana hidup ku selepas ini tanpa ibu...

Biasanya setiap pagi isnin, mak akan menyiapkan sarapan untuk aku balik ke Rembau (tempat aku bekerja)....kini?sudah tidak lagi aku rasai sarapan dan lambaian seorang ibu yang melambai anaknya setiap pagi isnin dengan penuh keredhaan....

Mak!..maafkan budin...mintak maaf sangat2...ampunkan dosa² yang aku telah lakukan....
Ya Allah..Ampunilah kedua orang tua ku..Engkau sayangilah mereka seperti mana mereka menyayangi aku sewaktu aku masih kecil...dan kau ampunilah semua umah islam......

Tiba²!!!

"Weiiiii!!....bangun la..lame btol ko tidur kat sini".....pekik amin..

aku terjaga...masih diatas batu...kawan2 ku panggil untuk pulang...

ASTAGFIRULLAHALAZIM....bermimpi rupanya aku....tapi,macam mana dengan mak aku kat rumah???.....handphone plak dalam kereta....

Lalu dengan pantas aku mengemas...kawan2 pon pelik...aku sangat cpt mengemas...nak sangat balik awal....sampai je kat kereta..perkara pertama aku cari ialah handphone...ALAMAK!!!...bateri handphone habes......

Benar terjadi ke mimpi aku tadi????....lalu aku pinjam handphone faizal....dail no phone mak aku...tapi tak dapat!!!!!!!....aku makin cemas!!....

Setibanya dirumah...
Setibanya aku dirumah....aku lihat rumah terkunci rapat....hmmmm...mane orang sume??..biasa hari ahad adik beradik aku akan berkumpul...tapi kali ni tiada orang pulak...hmmmmm....
masuk je dirumah,aku terus mendapatkan charger handphone....aku call mak,tapi tak dapat....aku terus call ayah...dapat..Alhamdulillah....

"Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam w.b.t" jawab ayah....

"Ayah kat mane ni???"
"Ayah dekat rumah abang ko ni...dengan mak..saje2 jalan..tingal la kau kat rumah...ayah call tadi tak dapat pulak"....jawab ayah
"fuhhhhhhhhh.....hp budin bateri habes.."lega rasanya.....


Pembaca² sekalian....

bayangkan kalau ianya terjadi betul²...dan ianya terjadi pada pembaca² sekalian.....tak sempat kita menatap puas2 wajah ibu atau bapa kita..pasti sedih kan????....
macam tu la juga saya.....hujung minggu ni nak balik...nak jumpa mak dan ayah!!!!....RINDU!!!
Renung²kan...sementara masih sempat...!

Pada yang dah tak sempat...Doakan lah mereka...sesungguhnya salah 1 perkara yang dibawa ke barzakh ialah doa anak yang soleh/solehah....bantu lah mereka...doakan kesejahteraan mereka...sayangi lah mereka..seburuk2 ibu bapa kita...dia tetap ibu bapa kita....RENUNG-RENUNGKAN....!!!!


Selingan......ibuuuuu!!


Oh! Ibu
Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian

Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan

Hasratku ini
Masih belum sempat
Kubuktikannya kepadamu
Ibu tersayang
Kucurahkan rasa hati

Ku tatapi potret mu berulang kali
Kurenungkan kalimah yang diberi

Tuhan Yang Esa
Ampuni dosa ibu
Tempatkan mereka
Di antara kekasih kekasihMu

Oh! Ibu
Kau kasih sejati
Kutaburkan doa
Untukmu ibu

Ampunilah dosaku
Sejak ku dilahirkan
Hingga akhir hayatmu

Saat ini
Kuteruskan hidup
Tanpa bersamamu ibu

Ibu...


2 comments:

Siti Nor Raiha Binti Md Taib said...

terfikir sejenak.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

ariffudin said...

fikir kan BOLEH!!!

Post a Comment