Meniru Bagi Mencapai Kejayaan...!

Posted by ariffudin On Monday, February 28, 2011 2 comments


Apa pendapat anda sekiranya saya katakan anda perlu meniru bagi mencapai kejayaan?Saya percaya ramai antara anda berasa keliru dan pelik.


"Mana boleh meniru! Nanti kene tangkap dan dibuang dari dewan peperiksaan!"


Mungkin itu jawapan daripada kebanyakkan anda. Rata² diberitahu meniru adalah perbuatan yang tidak elok di sekolah. Saya bersetuju dengan anda. Meniru di dewan peperiksaan adalah tidak elok dan boleh menyebabkan anda gagal dalam bidang akademik.


Namun begitu, apa yang saya paparkan ini adalah mengenai meniru bagi mencapai kejayaan. Sebagai permulaan, saya ingin bertanya, bagaimana anda mula² belajar bercakap semasa anda masih kecil? Anda meniru percakapan orang² disekeliling anda, bukan?


Bagaimana anda belajar menunggang basikal? Anda meniru gaya abang², kakak² ataupun orang yang pandai menunggang basikal di sekeliling anda, bukan? Jadi..Apa salahnya meniru?


Secara keseluruhannya, semua ahli psikologi bersetuju yang manusia belajar dengan cara meniru. Mereke melihat apa sahaja yang dilakukan oleh orang di sekeliling mereka sebagai panduan bagi mereka melakukan sesuatu. Anda boleh meniru apa sahaja didunia ini tidak kira perkara baik mahupun buruk. Sekiranya anda meniru capa perompak, anda akan jadi perompak.


Jadi, ruangan ini, saya mahu tunjukkan kepada anda bagaimana cara meniru orang² yang berjaya dalam pelajaran.....


TEKNIK MENIRU BAGI MENCAPAI KEJAYAAN


LANGKAH 1: Cari sesorang yang hendak ditiru


Dalam meniru bagi mencapai kejayaan, anda mesti ada orang yg hendak ditiru. Orang ini mestilah seseorang ciri-ciri baik dan cemerlang yang ingin anda peroleh. Contohnya, sekiranya matlamat anda ialah mendapat 8A dalam peperiksaan PMR, anda perlu meniru pelajar yang mendapat 8A juga. Ingat, anda bukan nak meniru kerja² mereka, tetapi cara mereka belajar dan cara mereka mencapai kejayaan dalam bidang Akademik.


LANGKAH 2 : Tiru mereka 100%


Anda perlu meniru bulat-bulat apa yang mereka lakukan bagi mendapat 8A. Sekiranya mereka rajin bertanya semasa didalam kelas,anda perlu bertanya juga. Sekiranya mereka selalu bersenam, anda perlu bersenam juga. Asalkan perkara yang mereka lakukan tidak bercanggah dengan ajaran agama, tatasusila yang menyumbang ke arah kecermelangan itu.


LANGKAH 3 : Tiru cara mereka berfikir


Anda bukan sahaja perlu meniru apa yang dilakukan pelajar cemerlang secara fizikal, tetapi juga meniru cara pemikiran mereka. Mungkin anda pernah terfikir, mengapa anda tidak mendapat markah yang baik walaupun anda membaca dan belajar bersama orang yang cemerlang. Anda baca buku yang sama, pada jangka masa yang sama, tetapi mengapa keputusan berbeza?


Jawapanya terletak pada cara pemikiran mereka. Besar kemungkinan anda tidak terfikir seperti mereka. Pelajar cemerlang ini selalunya mempunyai minda yang lebih terbukadan mampu menerima apa sahaja yang dipelajari dengan mudah. Jadi, anda perlu bertanya kepada pelajar cemerlang ini, apakah rahsia kejayaan mereka. Berikut adalalah contoh soalan yang anda perlu tanyakan pada mereka:


1. Apa yang membuatkan anda bersemangat untuk belajar?


2. Bagaimana caa anda menaikkan semangat supaya rajin belajar?


3. Sekiranya anda berasa malas belajar, apa yang anda lakukan?


4. Apa kemahiran yang anda ada bagi mendapatkan keputusan cemerlang dalam peperiksaan?


5. Apa yang anda buat supaya mudah menghafal apa yang dipelajari?


6. Bagaimana cara untuk anda mengatasi masalah tekanan perasaan setiap kali mengulangkaji ataupun semasa musim peperiksaan?


7. Bagaimana cara anda menenangkan fikiran?


8. Bagaimana anda menjaga kesihatan?

9. Pada pendapat anda, apakah faktor yang paling penting dalam mencapai kejayaan cemerlang dalam bidang akademik?


10. Setiap kali peperiksaan, adakah anda berasa yakin berjaya ataupun berasa takut dan gementar?






"Apa sahaja yang mahu dicapai hari ini kebanyakkanya sudah dicapai oleh mereka sebelum kita. Meniru adalah satu langkah mempercepatkan kajayaan KITA"

2 comments:

Mrs Fauzi said...

like our post....

Azha Syazri Azizan said...

Tahniah... bagus pengisiannya. Saya pun baru terfikir pasal konsep meniru untuk berjaya ni.. :)

Post a Comment